Het zal jou ook vast niet ontgaan zijn dat alles veel duurder is geworden vanwege de inflatie. Maar heb je er wel aan gedacht om jouw eigen prijzen ook te verhogen?
Dit is nodig om een goed lopende salon te laten draaien en niet aan het einde van het jaar er achter te komen dat je minder omzet hebt gedraaid. Veel saloneigenaren vinden dit spannend en weten niet waar ze moeten beginnen. Daarom een paar tips om prijzen te verhogen zonder dat klanten je verlaten.
Bedenk wat jij nodig hebt
Wat kost het jou om de salon open te houden? Hoeveel zijn je kosten gestegen door de nieuwe realitiet? Wanneer draai je ‘break-even? En vooral; wat is de kwaliteit van jouw diensten en wat zeggen de cijfers? Dit klinkt misschien allemaal wat complex, maar het is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Stel dat het €1000 per maand kost om de salon draaiende te houden en een gemiddelde klant besteed €50 per keer, hoeveel klanten heb je dan nodig om uit de kosten te komen? Concreet komt het er dus op neer dat je moet weten wat je kosten zijn, en wat je moet doen om die te dekken. Wanneer jij weet hoeveel klanten jij op maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse basis nodig hebt (voor de prijzen die jij vraagt), dan weet jij je zogenaamde ‘break even’ cijfer. Wanneer de kosten eruit zijn, dan kan je gaan gaan redeneren wat jij waard bent. Wees hier eerlijk in naar jezelf. Hoeveel ervaring heb jij en waarin ben jij echt exclusief goed ten opzichte van concurrenten? Probeer uit te vinden wat jouw salon uniek maakt ten opzichte van andere salons uit de buurt.
Kies een goed moment uit
Een goed moment om een prijsverhoging door te voeren is per november/december vanwege de feestdagen. Klanten geven rond deze periode vaak meer geld uit om er goed uit te zien voor alle aankomende feestjes. Rond de periode juli/augustus hebben klanten vaak een ruimer budget in verband met vakantiegeld. Dit is dus ook een goede periode om een prijsverhoging door te voeren. Zorg er wel voor dat je dit ruim van te voren aangeeft zodat klanten niet voor verrassingen komen te staan wat voor beide partijen niet fijn is. Dit kun je doen door je klanten persoonlijk te vertellen dat je per een bepaalde datum een prijsverhoging doorvoert of hang tijdig van te voren een nieuwe prijslijst op met de mededeling dat er een prijsverhoging aankomt.
Geef duidelijke uitleg
Nu is het tijd om toe te lichten waarom de service duurder wordt. Wees duidelijk en eerlijk en sta op voor vragen vanuit de klant. Vaak is er veel meer begrip vanuit de klant als duidelijk wordt uitgelegd waarom het noodzakelijk is om een prijsverhoging door te voeren. Leg uit dat de producten bij de leverancier duurder zijn geworden of misschien de basisbehoeftes om een salon draaiende te houden zoals gas,water,licht die omhoog zijn gegaan. Alles wordt duurder om ons heen en dus hoort er in jouw salon nou eenmaal ook een prijsverhoging bij.